Treceți la conținutul principal

Prima dată pe jos la Poiana Lacului

De data asta lăsăm încolo anii 2003 și 2004 și urcăm prin 2011, când am făcut o drumeție de după-amiază și de seară prin Poiana Lacului și Cerbu, atingând maxime noi de depărtare de Pitești pe șoselele spre Drăgășani și spre Craiova.

Marți, 15 noiembrie 2011, în a doua parte a zilei, cu soare pe cer în partea de vest, am plecat de acasă pentru o drumeție care se depășească comuna Moșoaia și locul de după ea, unde ajunsesem pe 15 iunie 2009. Voiam să ajung pe jos mai departe de acolo, și să văd stâlpul de lângă Pitești de pe șoseaua spre Drăgășani cu ocazia asta, pe lângă vizitarea unor locuri noi.

Cum mă duceam spre Trivale așa, m-am întâlnit cu un fost coleg de clasă din liceu, Marius, care m-a întrebat mirat dacă nu am cursuri, când i-am zis că merg la plimbare pe jos. Nu, nu mai aveam în ziua aia. Am urcat prin cartierul Trivale în soarele coborâtor al după-amiezei de noiembrie și, pas cu pas, vorba întâiului dascăl al patriei, am ajuns iar la ieșirea cu pădure, la borna cu „188” pe roșu și 73 Drăgășani, și sigur că și la Smeura.

Nu mai fusesem pe DN67B de-atunci din 2009, abia acum, după doi ani și cinci luni, era următoarea dată. Și acum NU mai eram sub restanțe. Mergeam cu pas energic, că acum, în 2011, regula drumețiilor era pasul și nu alergarea, chit că mai alergam de acasă la facultate; am străbătut Smeura, cu obșteștii ei kilometri, trei la lungime, și-apoi pădurea golașă dinspre Moșoaia, sub soare.

În pădure am stat jos pe-o piatră de șanț și-am trecut pe lângă o mașină lăsată la marginea drumului. La un moment dat era și drumeagul de pădure care indica stânga spre biobaza colcăindă de potăi, aflată prin zonă. În general între kilometrii 185 și 182 e pădurea asta, vine și Moșoaia, unde am reintrat.

Pe 15 noiembrie 2011, Luna era în descreștere, aproape de jumătate așa că NU aveam s-o văd pe cerul serii. Soarele era nu cu mult deasupra apusului la Moșoaia, și mă gândeam că data trecută am fost aici într-o luni, 15 (iunie 2009), iar acum, fără caele restanțe, sunt aici într-o marți de 15 (noiembrie 2011), la doi ani și cinci luni distanță. Așadar, sub alte auspicii.

Cum acum cred și eu c-aveam ceva provizii la ghiozdan, nu am mai încercat să beau apă de la vreun puț. De fapt, gestul ăsta nu l-am făcut niciodată în vreo drumeție. Moșoaia este și ea lungă, în ea găsim și borna cu 180, dar tot se termină și eu am trecut mai  departe spre sud, pe drumul de întinderi de arbuști, depășind și drumeagul din dreapta de-l luasem în iunie 2009.

Între kilometrii 178 și 177, într-un târziu, DN67B face dreapta spre vest, coborând printre păduri către Poiana Lacului. La kilometrul 177 un drum de pământ se desprinde pe stânga, și în 2011 am luat-o pe el, numai că pesemne că după o vreme el revine la șosea, după un scurt drum în natură. Așa mi-aduc aminte, că am mers pe el și înapoi la șosea înainte de intrarea în Poiana Lacului.

La Poiana Lacului merseseră bunicii mei în anul 1957, după venirea bunicii din Rusia, ei fiind în domeniul petrolifer și Poiana Lacului fiind o zonă de exploatare a petrolului. Auzisem în copilărie de mai multe ori despre zona asta, și că ar fi la 30 de kilometri de Piscani, și acum iată-mă prima dată pe jos pe-aici.

Este un mic sanctuar ortodox aproape de indicatorul de intrare în Poiana Lacului, pe dreapta drumului, apoi vine niște urcuș păduros în curbă, până la miezul caselor Poienii Lacului. Am mers printre ele, depășind piatra cu 175, până la zona de magazine aflată mai încolo, cu intersecția cu DJ703A, care-i nu cu mult înainte de kilometrul 174.

DJ703A, pe stânga către sud-est, merge vreo zece kilometri până la Cerbu, un sat de pe șoseaua spre Craiova. Am luat-o pe el fără să știu bine încotro mă duc, și după o vreme drumul a devenit de pământ, lung în față pe câmp cu păduri. Am mers cu răbdare. Soarele serii lumina frumos. Depărtare și cer cu orizont, în față. Pe urmă peisajul s-a mai schimbat, pe măsura apusului soarelui; s-a făcut mai mult câmp, cred că și stâlpul de lângă Pitești se vedea departe, pe stânga-n față, și erau alți stâlpi, de înaltă tensiune de data asta, pe dreapta. Și fără păsări. Și am trecut întâi puțin prin satul Mareș.

Mă gândeam la faptul că păsările nu suportă stâlpii de înaltă tensiune și-mi și imaginam un stâlp special, lângă care păsările să fie. După Mareș vine o porție de natură, cu câmp și cu acei stâlpi; apoi este zona Cerbului.

Am tot mers și-am mers și-am mers, începea întunecarea și la Cerbu m-am dat stânga din DJ703A, pe strada Cerbu Deal. La o poartă, o bătrână femeie a satului striga pe cineva: „Ioană!”.

M-am apropiat de șoseaua mare, șoseaua spre Craiova, unde am ajuns în preajma kilometrului 106.

Călătorisem cu microbuzul la Craiova în septembrie, dar pe jos nu mai fusesem niciodată atât de departe pe această șosea. În martie 2003 mă oprisem pe la 109.9, în Albota. Acum, la vreo 3.8 kilometri mai încolo, scria „14 Pitești”, dar și „Craiova 106” și „Slatina 54”, și pe-aproape era și un „10 Poiana Lacului”.

Am luat-o la stânga pe sub cerul senin și întunecând al serii, spre Pitești. Am avut de străbătut o zonă cu pădure și cu margine perete-betonată de drum pe stânga, între Cerbu și Albota, unde am mers puțin prin șanț înainte de intrarea de vest în Albota; au fost niște case frumoase, am reajuns în fosta zonă de maxim din 2003, cea din Albota cu kilometrul 110, se întuneca tot mai mult și m-am dus și mai departe, ieșind din Albota și pornind pe cei câțiva kilometri de câmp care mai sunt până la periferia Bradu a Piteștiului. Așa am intrat înapoi în oraș prin zona Craiovei, la fel ca în martie 2003, și pe urmă am ajuns și acasă.

Cred că au fost 42-43 de kilometri pe jos, iar timpul să fi fost de vreo șase-șapte ore.
Mai târziu, un coleg de facultate, oltean la origine, s-a mirat să audă că am fost pe jos la Cerbu.

******** ******** ******** *********

Așa am mers prima dată pe jos într-un sat unde bunicii mei au avut treabă cândva, și prin alte locuri noi, într-o după-amiază și-o seară din anul patru de facultate.

Comentarii

Cele mai bine văzute

Pe jos de la Pitești la Alexandria

Luni, 18 februarie 2019, o zi cu soare de primăvară emancipată pe-afară, fiind într-o perioadă liberă mai lungă, am dat drumul unei noi drumeții, uneia pe care o doream, anume să fac o dată în viață drumul pe jos din Pitești în Alexandria. În capitala județului „Dili-Dili-Teleorman”, mai fusesem o dată cu microbuzul în sâmbăta noroasă de 26 noiembrie 2011, ca să o vizitez, apoi într-altă sâmbătă, una de vară cu căldură mare (24 iunie 2017), când, după ce m-am întors cu microbuzul de la Drăgășani, unde fusesem pe jos în noaptea „ de Sânziene ”, am plecat cu alt microbuz la Alexandria, pentru că voiam să văd din autobuz câmpia dintre Alexandria și București. Dar cele două drumuri au diferit prin ceva: în 2011, după Costești, s-a mers până pe la Vulpești, unde este intersecția dintre DN65B (spre Roșiorii de Vede) și DJ504 care merge spre Alexandria și Giurgiu. Și mai departe pe acel DJ504 până la Alexandria, pe câtă vreme în 2017 s-a trecut prin Roșiori, unde mai fusesem pe jos cu o

Altă dată am mers pe jos de la Pitești până la Drăgășani

În luna iunie 2017, dacă tot fusesem o dată în viață până la Roșiori, și asta pe jos, am vrut să leg și Drăgășaniul de povestea asta cu mersul pe jos pe distanțe mari, că nici acolo nu mai fusesem vreodată. Îmi dorisem prin decembrie 2011 să fac o călătorie până acolo ( cu microbuzul, la acea vreme, deși și atunci am făcut niște drumeții pe jos), dar o lăsasem încolo pentru nu se știe când. Iar în iunie 2017, „încălzit” zdravăn de mersurile astea pe jos, am hotărât că a venit vremea, în sfârșit, și pentru Drăgășani. Așa că în seara de 23 iunie 2017 (o vineri, imediat după Solstițiu) am pornit-o iar pe jos de acasă, pregătit cu rucsacul obișnuit în spate (cumpărat special de la Decathlonul de lângă autostradă, pe 14 februarie în 2017), cu provizii precum mai mulți litri de apă la PET, mere și ceva ciocolăți, plus vesta de biciclist pentru mersul de noapte ( că pietonii trebuie să poarte și ei îmbrăcăminte semnalizoare noaptea) , luată și asta special, tot de la Decathlon, în iarna a

Drumeție sud-vest-argeșeană de 1 mai

După două luni de amânări sistematice, fiind noi în vacanță în Săptămâna Luminată din cel de-al treilea an de după ultimul Paște sărbătorit pe 1 mai, mi-am făcut în sfârșit ceva mai mult curaj și-am hotărât să plec spre sud-vestul extrem al județului Argeș, recte-Polidecte pe DJ679, care se rupe la sud de Lunca Corbului. Prima dată voisem pe-acolo pe 28 februarie/1 martie (și-am renunțat), după aia ar fi fost de 7-8 Martie (am lăsat-o și pe-asta baltă), mai pe urmă, după ce-am terminat cu vacanța cealaltă pe care-am avut-o personal la serviciu anul ăsta, am mai „trântit” și-alte date de vineri-sâmbătă ca 29/30 martie, 5/6 aprilie, 19-20... și, în fine, mai rămăsese că de pe 30 aprilie plec în sfârșit, cu ocazia libertății prelungite din Săptămâna Luminată. De data asta, ăsta este un exemplu de drumeție trântită cu anticipare pe parcurs, și cu schimbare de plan. Planul inițial, dorit încă din februarie, fusese să ajung până în județul Olt, eventual să ating Teleormanul cu piciorul

TURNEUL AFRICĂNESC AL LUI CEAUŞESCU

Cică se face că, prin toamna anului 1982, Ceauşescu de un Nicolae şi Nicolae Ceauşescu şi-a propus, a ales şi a decis să întreprindă o vizită de pace şi prietenie prin câteva ţări emergente africane. Voia relaţii economice noi, avantajoase şi care să consolideze imaginea României de ţară socialistă puternică. Să vedem cu ce şoşele, cu ce momele şi cum s-a soldat aventura aceasta extracontinentală. 1. BENINUL Începe cu Beninul, o ţară vest-africană mare aproape cât jumătate din România cea strămoşească (ceea ce l-a şi încurajat, de altfel, pe Tovarăşul Carpatin în acest demers), şi are o întrevedere elocventă cu conducătorul Kérékou, un reputat marxist al locului. Ei se întâlnesc pe Muntele Sokbaro şi, cu sprijin logistic de la Bucureşti, discuţiile sunt transmise în direct la radio. Ţara se afla deja în epoca post-colonială, fiind independentă şi având de vreo şapte ani denumirea Benin, căci se numise Dahomey, iar mai înainte-vreme chiar „Regatul Dahomey”, şi cum acum avea un P

Am fost odată pe jos de la Pitești la Roșiorii de Vede

Era 16 iunie 2017 și voiam să fac pe jos, o dată în viață, drumul dintre Pitești și Roșiorii de Vede, plecând vineri seară și ajungând a doua zi acolo. Inițial voisem să-l încep în vinerea de dinainte (9 iunie), dar nu am avut bună stare (dispoziție) să îl încep atunci, era și înnorat și nu-mi venea bine la socoteală. Dar în noaptea următoare era lună plină pe cer, s-a mai înseninat și mi-a părut rău că nu am plecat atunci. Iar în seara de 16 iunie am ieșit într-adevăr din Pitești, pe șoseaua spre Craiova, prin zona de periferie Craiovei - Bradu (piteștenii știu ce înseamnă asta), am luat-o cu răbdare și pas mare prin Albota spre Cerbu și pe la kilometrul 107 am cotit-o într-adevăr la stânga, pe șoseaua la a cărei intrare scrie „Alexandria 102” și, respectiv, „90 Roșiori de Vede”. Deja se întuneca și până să ajung la Costești (unde se află stabilimentul Lactagului) s-a făcut întuneric de tot. Chiar dacă 16 iunie este una dintre cele mai lungi zile din an, totuși la noi orice zi a