Treceți la conținutul principal

Fuga pe jos, mult dincolo de Pădurea Trivale (2003)

Vineri în 7 martie 2003, când eram în clasa a șaptea, am făcut pentru prima dată în viață de serviciu pe școală de dimineață.

Mai fusesem după-amiaza, când învățam noi, gimnazialii, pe 29 octombrie și 5 decembrie în 2002,  și acum urma să sun cu clopoțelul și pentru cei mici.

Programul normal era de la 8 dimineața la două după prânz, iar celălalt schimb, de la 2 la 7 seara.

Colega care îmi urma la catalog a venit cu o oră mai devreme, iar eu am plecat de la școală pe la ora unu, scutit de orele de după-amiază, ca elev de serviciu pe școală, dar NU m-am dus acasă imediat.

Era o zi de iarnă târzie, cu soarele după norii albi, ăn anul ăla frigul lungindu-se cam mult în primăvară. Eu voiam să fac un drum pe jos, cu alergare, cum îmi plăcea la vremea aia, prin Pădurea Trivale și dincolo de ea.

Pe 18 februarie 2001, o duminică noroasă, fusesem la Grădina Zoologică din Pitești, pe jos cu niște cunoștințe de familie, și devenisem curios ce-o fi mai încolo prin pădurea aia, iar în lunea de 20 mai 2002, pe seară, tot cu nori pe cer, depășisem perimetrul pădurii Trivale, până spre kilometrul 7, după luminiș. În fine, aici NU ne axăm pe 2001 și pe 2002.

Acum, pe 7 martie 2003, voiam să ajung și mai departe.

Și am alergat de la școală, desigur, mă vedea și colega că am luat-o la fugă. Am trecut prin Gura Trivăii, am urcat în pădure pe dincolo de Schit, pe dalele pavate, desigur, ajungând mai departe în zona de lângă „grădină” (NU cea zoologică, altceva îngrădit), spre Cornul Vânătorului care-i pe stânga, mai departe de care, pe dreapta, este drumul către poarta Grădinii Zoologice. Cred că eram cu ghiozdanul în spate, chiar dacă nu fusese rost de ore în ziua aia, și desigur că alergam mai mult, acum, la drumul de dus, cât încă aveam vigoare în organism. Mai mergeam la pas și-apoi o luam iar la fugă.

Bornele kilometrice din Pădurea Trivale încep, sau începeau mai demult, de la cea cu „3” Pitești pe ea, dincolo de Schit, și, iar important, se vedeau inscripțiile de pe ele, că mai de curând, până în 2011 cel puțin, alta era situația - erau goale, le dibuiam strict după numerotarea aparițiilor, cel puțin la kilometrul 18... în sfârșit, gata cu palavrele pe dinafară.

Am alergat și-am depășit și Grădina Zoologică. Soarele continua să fie mijind prin pătura noroasă de culoare albă, nu era nici senin, dar nici prea mohorât. Era frig, dar în virtutea unei vremi secetoase, atunci, în 2003, NU ne-au năpădit mulți centimetri de zăpadă.

În față, drumul mai continua prelung o vreme, apoi, spre kilometrul 6, este o mică succesiune de curbe în urcuș și se iese din pădure, la o zonă cu poiană pe stânga, pădure continuată pe dreapta și sondă în față; din 2002 știam deja locul ăsta. Și tot cu nori.

Am mers mai departe, depășind locul unde ajunsesem în 2002 și-apoi și borna cu „7”. Eram, deci, mai departe ca niciodată.

Și am continuat drumul. Mai departe tot pădure, un segment de natură pustie până în comuna Băbana, următoarele borne kilometrice și, la borna kilometrul nouă, un soi de vagon de tren detașat, pe partea dreaptă a drumului, lângă pădure. Mai încolo, primul sat, Lupueni de Băbana, și-am și coborât, că drumul variază în altitudine.

Bornele raportau kilometrii și față de Săliștea.

Timpul continua să fie noros cu soarele pătrunzând oarecum cu lumina între nori, fără însă a lăsa umbră jos. Erau resturi de zăpadă în zona aceea de deal. Comuna Băbana, pe direcția est-vest, este compusă pe DJ703E așa: Lupueni - Băbana - Groși.

Am depășit alte borne kilometrice pe drum, încă având vigoare în organism, am trecut și prin adevărata Băbana și, mai departe, am urcat curbele împădurite dinspre satul Groși. Se simțea după-amiaza în aer, 7 martie este încă între zilele mai scurte decât nopțile și, în plus, pe ora de iarnă, întunecarea se dă mai devreme. Am intrat și în Groși, deja kilometrii de pe borne erau adolescenți.

Știam că la un moment dat trebuie să pun capăt dusului, începând întoarcerea, care, lesne de înțeles, trebuia făcută tot pe jos. Și alt fapt important, firește că la vremea aia NU aveam merinde și bani de drum; în ce privește mâncarea la școală, bunica mă aștepta acasă cu mâncare caldă, nu aveam nevoie de pachete. Și nu se punea problema să umblu cu bani de buzunar. Nici măcar nu-mi luasem o sticlă PET de apă de acasă la mine în ghiozdan, nici la asta nu mă gândeam, deși acest amănunt nu ar fi fost neapărat imposibil. Limitarea mea de gândire.

Am depășit satul Groși și era borna cu kilometrul 17, iar eu, pus pe alergare, am zis „Optișpe” și m-am dus mai departe în zona de natură care se deschide către Făcălețești, până la borna cu „Pitești 18 km”. Până acolo, am depășit un mic ochi de apă care era pe stânga drumului, în câmp, sau poiană, cum să-i zicem. Iarbă întinsă lângă pădure.

La 18, a fost într-adevăr maximul depărtării, peste unsprezece kilometri de la maximul anterior atins în mai 2002 (și care maxim nou avea să rămână neîntrecut până în 2011).
Am început întoarcerea, iar înapoi la Groși, acolo unde DJ703E cotește prima dată la dreapta spre Pitești, niște oameni care mă văzuseră și la dus erau curioși. Unul din ei m-a întrebat de unde sunt și i-am spus că de la Pitești. „Dă la Pitești?” s-a mirat. M-a mai întrebat, țin minte, „Și la cine ai fost?”, și am recunoscut că la nimeni, că am venit să mă plimb, așa aiurea („A...”), dar că nu am făcut nimic rău. „Bine”, zice el și eu aveam mai departe datoria să duc pe jos drumul ăsta până la capăt.

După-amiaza înainta și începeam să simt oboseala și setea în organism. Nu mai aveam atâta voioșie de alergat, acum la întors, și la un moment dat, când urcam o pantă așa singur, mi-am zis: „Drumul ăsta mă omoară...”.

Dincolo de Lupueni, înapoi în tronsonul acela de pădure dinspre a noastră Trivale, am făcut un popas de stat jos și am văzut că din spate vine alt băiat, înalt, cu aparență tuciurie, slab și care fluiera și mesteca gumă în gură. Mi-am zis că are 18 ani. M-am ridicat și am plecat mai departe, iar el a început să strige după mine cu repetiție: „Băăă!... Iiiu!...”, eu însă am luat-o la fugă și la fel și el, care striga mai departe, mă înjura de morți și de mama și „Bă, nu-ți fac nimica, băăă!...”. Eu m-am speriat mai mult și am continuat cu fuga, la fel și el alerga și înjura, și-n clipele acelea mi-am zis „Nu mai vin niciodată în Pădurea Trivale. La urmă, am scăpat de el cu fuga, slavă Domnului că am rămas neprins.

Astfel, accelerasem forțat o parte din drumul de întoarcere, cu adrenalinizare în organism. Am ajuns înapoi la kilometrii 7/6, am coborât înapoi în pădure (Trivale), făcând treptat ultimii kilometri și ajungând și la ultimele borne (4 și 3), apoi în jos pe lângă schit, pădurea rămasă și... înapoi jos, în oraș.

Ca să fiu sigur că ating patruzeci de kilometri, am alergat apoi până la Nord L-uri pe strada Negru Vodă, de unde tot cu fuga până pe strada Ion Câmpineanu, cred, dând ditamai turul cartierului Nord plus Eremia Grigorescu (știam zona, mai umblasem pe jos prin oraș), și acasă. Se întunecase în toată regula în timpul ăsta, și la 8 seara, cu bună precizie pe ceas, eram în casă.

Bunica mersese să mă caute la școală între timp, fusese senzație. Acum era acasă.

Sunt sigur că am făcut 40 de kilometri pe jos în astea șapte ore, cu tot cu târâiala de pe-alocuri la întoarcere, dar și atunci am mai alergat, după cum se vede.
Însă am avut și dureri serioase ale mușchilor picioarelor, spunea bunica „Cred că ești obosit-mort”. Am băut Coca-Cola acasă pentru potolirea setei.

„Kilometrul 18” a fost depășit, cum am documentat deja, în 2011.

******** ******** ******** ********

Așa a fost prima mea drumeție mai mare pe jos făcută în viață, ca întindere pe ceas și număr de kilometri, dar nu și pe ore de plină noapte.

Comentarii

Cele mai bine văzute

Pe jos de la Pitești la Alexandria

Luni, 18 februarie 2019, o zi cu soare de primăvară emancipată pe-afară, fiind într-o perioadă liberă mai lungă, am dat drumul unei noi drumeții, uneia pe care o doream, anume să fac o dată în viață drumul pe jos din Pitești în Alexandria. În capitala județului „Dili-Dili-Teleorman”, mai fusesem o dată cu microbuzul în sâmbăta noroasă de 26 noiembrie 2011, ca să o vizitez, apoi într-altă sâmbătă, una de vară cu căldură mare (24 iunie 2017), când, după ce m-am întors cu microbuzul de la Drăgășani, unde fusesem pe jos în noaptea „ de Sânziene ”, am plecat cu alt microbuz la Alexandria, pentru că voiam să văd din autobuz câmpia dintre Alexandria și București. Dar cele două drumuri au diferit prin ceva: în 2011, după Costești, s-a mers până pe la Vulpești, unde este intersecția dintre DN65B (spre Roșiorii de Vede) și DJ504 care merge spre Alexandria și Giurgiu. Și mai departe pe acel DJ504 până la Alexandria, pe câtă vreme în 2017 s-a trecut prin Roșiori, unde mai fusesem pe jos cu o

Altă dată am mers pe jos de la Pitești până la Drăgășani

În luna iunie 2017, dacă tot fusesem o dată în viață până la Roșiori, și asta pe jos, am vrut să leg și Drăgășaniul de povestea asta cu mersul pe jos pe distanțe mari, că nici acolo nu mai fusesem vreodată. Îmi dorisem prin decembrie 2011 să fac o călătorie până acolo ( cu microbuzul, la acea vreme, deși și atunci am făcut niște drumeții pe jos), dar o lăsasem încolo pentru nu se știe când. Iar în iunie 2017, „încălzit” zdravăn de mersurile astea pe jos, am hotărât că a venit vremea, în sfârșit, și pentru Drăgășani. Așa că în seara de 23 iunie 2017 (o vineri, imediat după Solstițiu) am pornit-o iar pe jos de acasă, pregătit cu rucsacul obișnuit în spate (cumpărat special de la Decathlonul de lângă autostradă, pe 14 februarie în 2017), cu provizii precum mai mulți litri de apă la PET, mere și ceva ciocolăți, plus vesta de biciclist pentru mersul de noapte ( că pietonii trebuie să poarte și ei îmbrăcăminte semnalizoare noaptea) , luată și asta special, tot de la Decathlon, în iarna a

Drumeție sud-vest-argeșeană de 1 mai

După două luni de amânări sistematice, fiind noi în vacanță în Săptămâna Luminată din cel de-al treilea an de după ultimul Paște sărbătorit pe 1 mai, mi-am făcut în sfârșit ceva mai mult curaj și-am hotărât să plec spre sud-vestul extrem al județului Argeș, recte-Polidecte pe DJ679, care se rupe la sud de Lunca Corbului. Prima dată voisem pe-acolo pe 28 februarie/1 martie (și-am renunțat), după aia ar fi fost de 7-8 Martie (am lăsat-o și pe-asta baltă), mai pe urmă, după ce-am terminat cu vacanța cealaltă pe care-am avut-o personal la serviciu anul ăsta, am mai „trântit” și-alte date de vineri-sâmbătă ca 29/30 martie, 5/6 aprilie, 19-20... și, în fine, mai rămăsese că de pe 30 aprilie plec în sfârșit, cu ocazia libertății prelungite din Săptămâna Luminată. De data asta, ăsta este un exemplu de drumeție trântită cu anticipare pe parcurs, și cu schimbare de plan. Planul inițial, dorit încă din februarie, fusese să ajung până în județul Olt, eventual să ating Teleormanul cu piciorul

TURNEUL AFRICĂNESC AL LUI CEAUŞESCU

Cică se face că, prin toamna anului 1982, Ceauşescu de un Nicolae şi Nicolae Ceauşescu şi-a propus, a ales şi a decis să întreprindă o vizită de pace şi prietenie prin câteva ţări emergente africane. Voia relaţii economice noi, avantajoase şi care să consolideze imaginea României de ţară socialistă puternică. Să vedem cu ce şoşele, cu ce momele şi cum s-a soldat aventura aceasta extracontinentală. 1. BENINUL Începe cu Beninul, o ţară vest-africană mare aproape cât jumătate din România cea strămoşească (ceea ce l-a şi încurajat, de altfel, pe Tovarăşul Carpatin în acest demers), şi are o întrevedere elocventă cu conducătorul Kérékou, un reputat marxist al locului. Ei se întâlnesc pe Muntele Sokbaro şi, cu sprijin logistic de la Bucureşti, discuţiile sunt transmise în direct la radio. Ţara se afla deja în epoca post-colonială, fiind independentă şi având de vreo şapte ani denumirea Benin, căci se numise Dahomey, iar mai înainte-vreme chiar „Regatul Dahomey”, şi cum acum avea un P

Am fost odată pe jos de la Pitești la Roșiorii de Vede

Era 16 iunie 2017 și voiam să fac pe jos, o dată în viață, drumul dintre Pitești și Roșiorii de Vede, plecând vineri seară și ajungând a doua zi acolo. Inițial voisem să-l încep în vinerea de dinainte (9 iunie), dar nu am avut bună stare (dispoziție) să îl încep atunci, era și înnorat și nu-mi venea bine la socoteală. Dar în noaptea următoare era lună plină pe cer, s-a mai înseninat și mi-a părut rău că nu am plecat atunci. Iar în seara de 16 iunie am ieșit într-adevăr din Pitești, pe șoseaua spre Craiova, prin zona de periferie Craiovei - Bradu (piteștenii știu ce înseamnă asta), am luat-o cu răbdare și pas mare prin Albota spre Cerbu și pe la kilometrul 107 am cotit-o într-adevăr la stânga, pe șoseaua la a cărei intrare scrie „Alexandria 102” și, respectiv, „90 Roșiori de Vede”. Deja se întuneca și până să ajung la Costești (unde se află stabilimentul Lactagului) s-a făcut întuneric de tot. Chiar dacă 16 iunie este una dintre cele mai lungi zile din an, totuși la noi orice zi a